tiistai 2. marraskuuta 2010

Helmeet kaulas

Nämä o minu äitini vanhat lapsuudeaikaset helmeet ja niitte täytyy
ol peräsi jostaki 1930-luvult.  



















Meil oli kyläs yks mu ystäväni, joka o Oulust kotosi ja assuu Mikkelis. Mää esitteli hänel helmeitäni ja sanoi et nämä o semmoset ja semmoset helmeet... Hänt naurutti ne helmeet, ko häne miälestäs olis tiätysti pitäny sannoo helmet. Ja nii minunki miälestäni, ko rupesi sitä asjaa tarkemmi ajattelemaa. Mut silti vaa ne helmeet pyäri mu päässäni.

Mul tuli tenkka poo. Yhtäkkii en ollu yhtää varma, millai Poris oikee sanotaa, tuliko ne helmeet mu puhheeseeni jostaki pori murteest vai oliko se vaa joku satunnaine puhevika. Sanotaanks pori murtees  "helmeet kaulas" vai "helmet kaulas"? Ja sanotaanko et "helmeit" kiäri pitki laatteet vai "helmii" kiäri?

Mu täyty kyssyy tätä viisaammaltani, porilaiselt ja Poris asuvaiselt Ullalt. Ja sai kyl vahvistukse, et tämä Ullaki tällää helmeet kaulaas - enkä vaa mää. Ja jos helmeet katkee, ni helmeit kiärii laatteel.

Ko mää oli pikkuflikka, ni mul oli hianot punamustat helmeet. Mu siskollani oli ja. Siskoni Päivi oli saanu Kreetta-täti vanhat helmeet ja mää oli saanu äiti. Mut ainakaa mää en muist mitä kerrottii, et mist ne helmeet oli aluperi tullu ja kui vanhat ne oli. Mut kyl ne kumminki hee lapsuude- ja nuaruudeaikaset oli, jostai 1930-luvult. Ne punamustat helmeet o tos ensimmäises kuvas.

Niist helmeist mää muista, et mää oli katteine siskolleni Päivil, ko minu miälestäni hän oli siin helmeitte javos saanu kauniimmat. Molemmat ne oli kyl sama färiset. Ne oli tehty pikimustist ja kirkkaapunasist lasihelmeist, semmosist läpinäkymättömist ja hijotuist ja kauniisti muatoilluist. Olisko Päivi helmeis ollu enämpi punast, olisko ne ollu sirommat, ko ne oli mum miälestäni kauniimmat. Mut kyl mää omistaninki tykkäsi. Ny mää just oti ne vanhat helmeet framil, ja ne o miälestäni aika fiinit. Viäläki ne mu kaulani ympäri mahtuu.

Yhten joulun me kaikki kolme vanhempaa flikkaa saatii uudet lasihelmeet. Ne oli kaikil kolmel muuto samallaiset mut jokkaisel erifäriset. Neki oli hianot. Minu helmeeni oli vihriäiset. Ne yksittäiset klasihelmeet oli erimallisii ja erikokkoisii, läpinäkyvii mut selvästi vihreit. Päivil oli siniset. Ja Aulil muistaakseni vaaleepunaset. Minul on neki helmeet viäl korjus.

Kai vissii näist lapsuude helmeist mul o jääny suuri miältymys semmosii pikkuflikkai helmeit kohtaa. Ni et mää ole ostanu samatyylisii viäl myähemminki, viis- ja kuuskymppisen.

Kuvas näkkyy kahdet helmeet. Vihriäiset o ne, jokka mää ole saanu 
lahjaks 1950-luvul, al 10 vuade vanhan. Toiset, kirjavat mää ole 
ostanu vast joskus pari kolme vuat takasi Stockmanni hulluilt päivilt. 
Ne o aikuisel naisel tarkotetut mut ne tua mu miäleeni pikkuflikkai
helmeet. Sen tähde mää tämmesist helmeist tykkäänki varmaa. 
























Nämä turkoosifäriset mää löysi Santoriinilt vuasi takasi. Ja niihii
sopivat turkoosit korvakorut löyty samast paikast tänä syksyn. 




















Nämä helmeet o kans Santoriinilt ostetut. Mustat helmeet o laava-
kivvee. Keskimmäine keltane iso helmi o kristallii, siit seuraavat 
molemmi puali  o opaalii, sit vaaleepunaset ruusukvartsii ja 
reunimmaiset vaalee henno turkoosivihriäiset o amatsoniittii.








Tämä viimine kuva o otettu 1950-luvul, ehkä 1958. 
Siin o kahdel vanhemmal flikal helmeet kaulas. Siskoni 
Päivi o keskimmäisen ja mää oikeel pual. 




















3 kommenttia:

  1. Mulle tuli kans heti tunne että"helmeet" on oikein ja varmaan sanoisin niin itsekin!

    VastaaPoista
  2. Paula, mul on sinun vihreitten helmeittesi kaltaiset siniset helmet tallella. Se on kyllä aika ihme, kun olen muuttanut monta kertaa. Löysin ne jokin aika sitten ja muistin myös nuo toiset, jotka ovat sohvalla otetussa kuvassa meidän kaulassamme. Muistaakseni isä toi helmet Helsingistä Yyterissä asuessamme eli olen ollut korkeintaan 6 v ne saadessani.
    Olen näköjään aika vieraantunut porilaisuurest, kun mielestäni helmeet on helmet.
    - Päivi

    VastaaPoista
  3. Ne siniset helmeet o varmaa aika hianot. Kyl jostai su tavaroistas voi viäl joskus löytyy ne punamustatki.

    VastaaPoista

Tähä voit jättää oma tervetullee puumerkkis eli kommenttis!